Korsika 2004

Vi åkte till Korsika den 15 maj. Resan var arrangerad av Langley Travel och vi hade köpt till deras vandringspaket. Detta innehöll fem vandringsdagar. Vi hade verkligen tur med vädret, solsken alla dagar och 20-25 grader varmt.

Route screenshots taken from Garmin® MapSource® MetroGuide® Europe and representing GPS tracks surveyed using a Garmin® GPSMap 60C® handheld GPS unit.

I vandringspaketet ingick fem vandringar. Lunchpaket ingick till de fem vandringarna och vi åkte buss till och från varje vandring. För två av vandringarana sammanföll start och mål.

Vi var 27 personer i vandringsgruppen.

För att komma direkt till beskrivningen av respektive dags vandring, klicka på dagen i kartan.

Korsika ligger ca 170 km från den franska kusten, Korsika är den fjärde största ön i Medelhavet. De största städerna är Ajaccio och Bastia.

Ön är mycket bergig. Mer än 20 toppar når över 2 000 m, högst är Monte Cinto, 2 710 m. Upp till 600 m ö.h. dominerar maquisen eller macchian. Högre upp finns stora skogar av kastanj, korkek, bok och tall.

Korsika tillhör Frankrike, men tillhörde tidigare Genua. Under Pasquale Paoli uppnådde K. 1755–69 i praktiken självständighet med en för tiden demokratisk författning. År 1768 överlät Genua K. till Frankrike.

Ett försök av Paoli att med stöd av brittiska trupper skapa ett "anglo-korsikanskt kungarike" krossades av korsikanen Napoléon Bonaparte 1796. Paoli fick fly till England, men fick slutligen sin grav på Korsika.

Vi bodde på Langleys hotell Napoleon Bonaparte i l'Île Rousse på Korsikas nordvästra kust. I grundpriset ingick frukost och trerättersmiddag. Kockarna har all heder av middagarna!

Morerna försökte erövra Korsika. Ett minne från denna tid är den korsikanska flaggan som föreställer en morerledare. Förklaringen är att morerna attackerade en korsikansk stad och misslyckades. Då högg korsikanerna huvudet av en morerledare, satte upp det på en påle och lät det vandra runt till övriga byar för att inge hopp och styrka mot attackerna. (Källa: Langley travel).

Bilden är tagen i Korsikas gamla huvudstad, Corte.

Söndag 16/5

Denna dag hade vi ett inspelningsteam från TV4's När och Fjärran med oss. Vi åkte buss till Corte där vandringen hade start och mål. Vandringen gick in i Tavignanudalen och tillbaka. På en del av tillbakavägen gick vi en alternativ väg längs Tavignanufloden.

Om du vill ladda ner spåret till ditt kartprogram, klicka här.

Vandringen var något mer än 10 km lång. Den startade på ca 400 möh och gick som högst till ca 620 möh. Total stigning var ca 580 meter liksom total sjunkning.

På vägen genom Corte passerade vi citadellet.

Här börjar vandringsleden.

Leden går längs med bergets sluttning.

Leden var lätt att gå utan branta stigningar eller sluttningar.

Ibland gick leden in i raviner och man kunde från ena sidan av ravinen se leden på den andra sidan.

Vid vår vändpunkt rastade vi  och en del av deltagarna tog sig ett minst sagt svalkande bad.

Utmed leden fanns även en liten byggnad med en madonnabild. Framför madonnan fanns friska blommor.

Leden gick strax ovanför gamla terasseringar där man tidigare hade odlingar.

På tillbakavägen mot Corte gick vi närmare Tavignanufloden.
Där fanns bl a en ganska luftig passage, som inte tilltalade
de deltagare, som hade anlag för svindel.

Måndag 17/5

Dagens vandring gick från den lilla byn Col de Prato upp till toppen av San Pedrone, 1767 möh.

Om du vill ladda ner spåret till ditt kartprogram, klicka här.

Vandringen var ca 13,5 km lång. Vi startade på ca 980 möh och som högst kom vi upp till 1767 möh. Total stigning och sjunkning var ca 990 meter.

Vandringen gick till stor del genom skog, vilket gjorde att värmen inte blev så stark.

Vi kom upp till en platå på ca 1530 möh. De som inte ville gå med upp till toppen kunde stanna kvar här. Från platån kunde vi skåda ut över en del av Korsikas fortfarande snötäckta toppar.

På platån åt vi den medhavda lunchen innan vi gick de sista 250 höjdmetrarna upp till toppen.

Enligt skylten skulle det ta en timme upp till toppen, men det tog ca 45 minuter.

Massor av nyckelpigor hade samlats på toppen.

Utsikten från San Pedrone var god. Tyvärr var det lite disigt denna dag så vi kunde inte se till Italien, men om man tittar noga i mitten på bilden, kan man ana konturerna av ön Elba.

På toppen!

Tisdag 18/5

Dagens vandring skulle egentligen utgått från Asco och varit relativt enkel. Men istället valde våra guider en annan sträckning, där vi startade en bit från Asco och gick åt andra hållet mot byn Moltifao för att avslutas vid le Vieux Pont där det, som tur var, fanns en liten restaurang där vi kunde få en välförtjänt öl.

Om du vill ladda ner spåret till ditt kartprogram, klicka här.

Vandringen var något mer än 14 km lång och startade på ca 520 möh och gick därefter brant uppför en serpentinstig till ca 860 möh. Som högst nådde vi ca 1030 möh. Vandringen avslutades på ca 300 möh och serpentinleden utför var stenig med rullgrus. Total stigning var nästan 800 meter och total sjunkning ca 1020 meter.

Nere i dalen syns Asco.

Tidvis gick leden utan branta backar utmed gamla gärdsgårdar.

På Korsika finns en hel del vilda hästar. Vi såg några på långt håll.

Här fanns rester av gammal bebyggelse.

Leden gick längs bergssluttningen. Ingenting för den som har anlag för svindel.

Gruppen blev så småningom ganska utspridd.

Onsdag 19/5

Onsdagen var vandringsledig. Vi passade på att ta det sk badtåget från l'Île Rousse till Calvi där vi vandrade omkring några timmar inna vi åkte tillbaka med badtåget. Badtåget var mycket populärt och blev snabbt mer än fullsatt.

I Calvi fanns ett citadell. Här är utsikten över båthamnen från citadellet.

Uppe på citadellet fanns en kyrka.

Citadellet i Calvi sett från hamnpiren.

Tillbaka i l'Île Rousse gick vi ut till fyren på ön Île de la Pietra varifrån denna bild över l'Île Rousse är tagen.

Torsdag 20/5

Denna dag skulle vi egentligen gått en vandring till Lac de Nino, men pga väderförhållandena i bergen blev detta uppskjutet till fredagen. I stället gjorde vi en ganska lätt vandring i Désert des Agriates, den odlade öknen. Denna vandring skulle egentligen gjorts på fredagen.

Om du vill ladda ner spåret till ditt kartprogram, klicka här.

Vandringen var ca 14,5 km och bjöd på ganska små höjdskillnader. Den startade och slutade på ca 17 möh och som högst gick vi upp till ca 130 möh och som lägst 0 möh. Trots de relativt små höjdskillnaderna blev total stigning 476 meter och total sjunkning 524 meter.

Vi träffade omgående på kaktusar.

Desert des Agriates är ingen öken utan ett tidigare bördigt åkerlandskap som bönderna efter hand har lämnat. Sedan länge har maquisen återerövrat trakten. Från våren blommar här ginst och lavendel, myrten, oleander, timjan och rosmarin

Detta är en sedan länge övergiven boskapsfarm.

Efter lunchen som, intogs vid en badstrand, fortsatte vi längs kusten. I bakgrunden syns den udde, som sticker ut vid l'Île Rousse

Stigen var ibland ganska sandig. Här siktar vi ytterligare en badstrand.

Fredag 21/5

Tyvärr kunde vi inte heller denna dag gå upp till Lac de Nino. I stället gjorde vi en kort vandring, med start vid le Fer à Cheval och mål vid Col de Vergio. Vi åkte buss två timmar i vardera riktningen och vandrade i ca två timmar.

Om du vill ladda ner spåret till ditt kartprogram, klicka här.

Vandringen startade på ca 1330 möh och gick som högst upp till ca 1500 möh. Målet låg på 1477 möh. Vandringen var ca 4,5 km lång.

Total stigning var 423 meter och total sjunkning 286 meter.

Vår bergsguide, Jean-Christophe, samlar gruppen under vandringens gång.

I mitten syns det vattenfall vid vilket vi åt vår medhavda lunch.

En av våra guider, Lina, tittar ut från det stenhus där man lagrar fårost.

Fårosten tillverkades i huset till höger, medan fåren mjölkades i steninhägnaderna i mitten och till vänster i bilden.

Små dammar hade bildats i vattenfallet. Att döma av tjuten från de badande var vattnet mycket kallt.

I träden hängde stora kokonger. Tyvärr fick vi inte klart för oss vad slags insekt som gjort dessa.

Vandringen mål var Korsikas högsta pass, Col de Vergio 1477 möh
Bilden på denna stora staty, "Notre Dame des Neiges", får utgöra avslutningen på en

lyckad vandringsvecka på Korsika.